http://www.novinki.de

Sprache in Zeiten des Krieges, oder: Warum die ukrainische Filmakademie Sergej Loznitsa ausgeschlossen und wie der Regisseur darauf reagiert hat

Posted on 22. März 2022 by Susanne Frank
Die Tatsache, dass die ukrainische Filmakademie den aus der Ukraine gebürtigen Regisseur Sergej Loznitsa ausgeschlossen hat in den letzten Tagen in der deutschen Presse für kleinere Schlagzeilen gesorgt. Drei seiner wichtigsten Filme der letzten Jahre sind der Ukraine gewidmet: "Maidan" (2015), "Donbass" (2018) und "Babij Jar. Kontekst" (2021). Die ukrainische Filmakademie klagt den Regisseur nun wegen seiner "kosmopolitischen" Identifikation an, da in Zeiten des Krieges nur eine eindeutig nationale und national abgrenzende Positionierung gerechtfertigt werden könne.

Die Tatsache, dass die ukrainische Filmakademie den aus der Ukraine gebürtigen Regisseur Sergej Loznitsa ausgeschlossen hat in den letzten Tagen in der deutschen Presse für kleinere Schlagzeilen gesorgt. Drei seiner wichtigsten Filme der letzten Jahre sind der Ukraine gewidmet: "Maidan" (2015), "Donbass" (2018) und "Babij Jar. Kontekst" (2021). Die ukrainische Filmakademie klagt den Regisseur nun wegen seiner "kosmopolitischen" Identifikation an, da in Zeiten des Krieges nur eine eindeutig nationale und national abgrenzende Positionierung gerechtfertigt werden könne. Der Regisseur hält in einem offenen Brief (Facebook post) dagegen, dass diese Forderung "nazistisch" sei und daher Wasser auf die Propaganda-Mühlen des Kremls. Es scheint symptomatisch für die aufgeheizte (Diskurs-)Lage, dass kleinste Verschiebungen in der Wortwahl größte Gräben aufmachen und beide Seiten sich mit der Wortwahl ihrer Polemik in ein fatales Dickicht von Konnotationen verstricken, die sie höchstwahrscheinlich nicht intendieren: So wird Loznitsa bezichtigt, an einem Filmfestival in Nantes teilzunehmen, dessen Titel "Von L'viv bis an den Ural" laute und somit imperialistische Untertöne anschlage, während der eigentliche Titel "Zwischen L'viv und dem Ural" rein geographische Hinweise auf die Herkunft der gezeigten Filme gibt. (https://russe.univercine-nantes.org/films-du-festival/) Und "Kosmopolitismus" fungierte in den Jahren nach dem Zweiten Weltkrieg als Propagandawaffe des stalinistischen Antisemitismus, und wenn die ukrainische Filmakademie nun diesen Begriff reanimiert, um einen ukrainischen Regisseur auszuschließen, dann ist das zwar nicht "nazistisch", wie Loznitsa, behauptet, aber es stellt eine direkte Verbindung her zwischen der Ukraine der Gegenwart und dem Stalinismus.

novinki publiziert den Ausschlusstext der ukrainischen Filmakademie in deutscher Übersetzung und Sergej Loznitsas Offenen Brief im Wortlaut im englischen Original.

_______

 

VÖLLIG INAKZEPTABEL: WARUM DER REGISSEUR SERGEJ LOZNITSA VON DER UKRAINISCHEN FILMAKADEMIE AUSGESCHLOSSEN WURDE

 

Das Original ist ⇒ hier nachzulesen: Абсолютно неприемлемо: за что режиссера Сергея Лозницу исключили из Украинской киноакадемии

Marina Nizhnik Samstag, 19. März 2022, 09:34

 

Die ukrainische Filmakademie hat Sergei Loznitsa aus ihrer Mitgliedschaft ausgeschlossen. Die Organisation hielt es für inakzeptabel, dass der Regisseur während des Krieges in der Ukraine am russischen Filmfestival "Von Lemberg bis zum Ural" in Nantes (Frankreich) teilnehmen möchte. Die Filmemacher erklärten die Entscheidung auf ihrer Facebook-Seite.

"Am 24. Februar begann Russland einen vollumfassenden Krieg gegen die Ukraine. Die Ukraine verteidigt sich an allen Fronten, auch in kultureller Hinsicht. Die Länder Europas und der Rest der Welt müssen sich ein vollständiges und eindeutiges Bild davon machen, was das Aggressorland in der Ukraine tut. Aus diesem Grund ist jeder Ukrainer heute ein Botschafter seines Landes.

Eine besondere Verantwortung liegt nun bei den Spezialisten der Kreativbranche, die im Ausland gut bekannt sind. Ihr Standpunkt muss klar und unmissverständlich sein.

Der Regisseur Sergei Loznitsa hat wiederholt betont, dass er sich als Kosmopolit, als "Mann von Welt" versteht. Doch jetzt, wo die Ukraine um ihre Unabhängigkeit kämpft, muss das Schlüsselwort in der Rhetorik eines jeden Ukrainers seine nationale Identität sein. Und da darf es keine Kompromisse oder Zwischentöne geben.

Kürzlich wurden die Filme von Sergei Loznitsa in das Programm des russischen Filmfestivals in der französischen Stadt Nantes unter dem Titel "Von Lemberg bis zum Ural" aufgenommen. In Zeiten eines von Russland entfesselten blutigen Krieges ist dies völlig inakzeptabel.

Die ukrainische Filmakademie rief die internationale Filmgemeinschaft auf, das russische Kino zu boykottieren, zwischen ukrainischer und russischer Kultur zu unterscheiden und sie nicht zu identifizieren. "Es ist für uns wichtig, dass alle Mitglieder der ukrainischen Filmakademie diese Position teilen und die Dinge beim Namen nennen und Klarheit und Härte in ihren Überzeugungen zeigen", heißt es in der Erklärung. - Wir bitten die internationale Gemeinschaft, Sergej Loznitsa nicht als Vertreter der ukrainischen Kultur zu positionieren".

Sergej Loznitsa ist bekannt für die Spiel- und Dokumentarfilme "Donbass", "My Happiness", "Laskovaya", "Maidan", "Victory Day", "The Process", "Austerlitz", "State Funeral", "Babi Yar. Kontext". 2018 gewann der Regisseur für seinen Film Donbass den Preis Un Certain Regard bei den Filmfestspielen von Cannes. Im Jahr 2021 für seinen Film "Babi Yar. Context" wurde er beim Filmfestival von Cannes mit dem Sonderpreis der Jury für das Goldene Auge ausgezeichnet.

Vertreter der ukrainischen Filmgemeinschaft kommentierten die Nachricht vom Ausschluss Loznitsas aus der Ukrainischen Filmakademie. Einige von ihnen kommentierten die Teilnahme des Regisseurs am Russischen Filmfestival bereits vor der Entscheidung der Organisation.

Denys Ivanov, Produzent und Filmverleiher: "Ich war der Produzent von 'Donbass' und habe die Kommunikation mit dem Regisseur nach dem Ende des Projekts eingestellt. Ich hatte genug von seinem endlosen russischen Chauvinismus gegenüber seinen ukrainischen Kollegen und seinen Geschichten, dass die Ukraine ein gescheiterter Staat ist, die Ukrainer dumm sind, ukrainische Journalisten Idioten sind und die ukrainische Kultur engstirnig ist.

(Ü: Susanne Frank)

 

_________

 

SERGEI LOZNITSA'S PUBLIC STATEMENT

 

Since last night, I have been receiving phone calls and messages from friends and colleagues all over the world, expressing their astonishment and asking me to explain what happened to the Ukrainian film academy. I have also been trying to figure this out.

On the 27th of February 2022, I published the following statement:

“The war which Russia waged on Ukraine is an act of suicidal madness, which will inevitably result in a collapse of the criminal Russian regime. What we are witnessing now is the Battle of Good and Evil, of Truth and Lies, a truly biblical event. Ukraine will prevail!

I'm also deeply shocked by the apparent lack of resolution displayed by a lot of institutions, public figures and governments, who are in a position to help the cause of the Ukrainian people not only with their words, but also with their prompt and decisive actions. The terrible drama which is unfolding now is, to a large extent, the result of the hypocritical policies of appeasing the monster, of doing business with Russia. For years, Western politicians have been looking away from the crimes committed by the Russian regime in Chechnya, Georgia, Crimea, Donbass and other regions of Europe and the world, and making compromises, based on the politics of "pragmatism". I think it's time for the international community to wake up, to learn its lesson and to defeat the Russian monster.”

I left the European Film Academy, because their first statement, published a few days after the beginning of the war, was too neutral, toothless and conciliatory towards the Russian aggression. They did not even have the courage to call the war a war.

Over the past days and weeks, I have been busy explaining to various international news outlets and journalists from Europe and the US the causes and the essence of the war, urging the international community to join in the struggle against the Russian aggression; I have been participating in numerous charity screenings of my films “Donbass” and “Maidan”, the proceeds of which are used to support Ukraine; I have been evacuating people from Ukraine and helping refugees.

In the tragedy of war, I firmly believe, that one must keep their common sense about them. I am against the boycott of my colleagues, Russian filmmakers, who are speaking out against the crimes of Putin’s regime.

I was astonished to read of the Ukrainian film academy’s decision to expel me for being a cosmopolite. Translated from Greek, the word “cosmopolite” means “citizen of the world”. The first person who proclaimed himself to be a cosmopolitan was the ancient Greek philosopher Diogenes. The stoic philosopher Zeno, as well as Emmanuel Kant, Voltaire, Diderot, Hume and Jefferson all considered themselves to be cosmopolitans. Since the 18th century the definition of a cosmopolitan has been used to describe a person open to new ideas and free from cultural, political and religious prejudices. It is only during the late Stalinist era, from the onset of the antisemitic campaign unleashed by Stalin between 1948 and 1953, that the term acquired a negative connotation in Soviet propaganda discourse.

By speaking out against cosmopolitanism, the Ukrainian “academy members” employ this very discourse invented by Stalin, based on hatred, denial of freedom of speech, advocating collective guilt and forbidding any manifestations of individualism and individual choice. Or are the “academy members” simply against the values of Diogenes, Zeno, Kant and Voltaire? Are they against the values, which form the foundation of the culture and society of contemporary Europe, a place they claim they are so desperate to belong in? I feel the need to give such a detailed definition and background of the notion of “cosmopolitan”, as outside of the former Soviet empire it is only professional Sovietologists who are aware of these connotations.

Teachers of Russian from the university of Nantes (France) hold an annual festival of films produced in the countries formed after the collapse of the USSR. The festival is financed by the university. I found out about this festival from the statement of the Ukrainian film academy. I have contacted the organisers of the festival and they informed me that the “academy members” and the Ukrainian “cultural community”, in principle, support the decision to hold the festival, only they demand that all the films in the festival’s programme are replaced by films produced in Ukraine or films about Ukraine. I quote: “…we propose to replace the films of the entire program with films produced in Ukraine or about Ukraine, thus delimiting our culture from Russian cinema…”

When the festival organisers refused to meet the demands of the “academy members” they were verbally attacked and subjected to a torrent of abuse from the Ukrainian “cultural community”. The slogan of this year’s festival is “Entre Lviv et l”Oural”, which means “Between Lviv and the Urals”. It is not “From Lviv to the Urals”, as the “academy members” erroneously translated from French.

“Nowadays, when Ukraine is fighting for its independence with all its might, the key concept in the rhetoric of every Ukrainian should be his national identity,” – reads the message published on the Ukrainian film academy’s Facebook page. So, it is not the civil and political standpoint of every citizen of the country that matters; it is not the aspiration to unite all the freedom loving and free-thinking people of the world against the Russian aggression; it is not the creation of an international effort of all democratic countries in the world to win this war; it is the “national identity” that matters most. Unfortunately, this is Nazism. A gift to Kremlin propagandists from the Ukrainian film academy.

The “academy members” demand that the international community “does not position me as a representative of the Ukrainian cultural sphere”. Never in my life have I represented any community, group, association or “sphere”. Everything I say and do has always been and always will be my own individual statements and actions.

I am and will always be a Ukrainian filmmaker.

I sincerely wish for everyone to remain sane during this tragic time.

Sergei Loznitsa

March 19, 2022

Sprache in Zeiten des Krieges, oder: Warum die ukrainische Filmakademie Sergej Loznitsa ausgeschlossen und wie der Regisseur darauf reagiert hat - novinki
Redak­tion „novinki“

Hum­boldt-Uni­ver­sität zu Berlin
Sprach- und lite­ra­tur­wis­sen­schaft­liche Fakultät
Institut für Slawistik
Unter den Linden 6
10099 Berlin

Sprache in Zeiten des Krieges, oder: Warum die ukrai­ni­sche Film­aka­demie Sergej Loz­nitsa aus­ge­schlossen und wie der Regis­seur darauf reagiert hat

Die Tat­sache, dass die ukrai­ni­sche Film­aka­demie den aus der Ukraine gebür­tigen Regis­seur Sergej Loz­nitsa aus­ge­schlossen hat in den letzten Tagen in der deut­schen Presse für klei­nere Schlag­zeilen gesorgt. Drei seiner wich­tigsten Filme der letzten Jahre sind der Ukraine gewidmet: “Maidan” (2015), “Don­bass” (2018) und “Babij Jar. Kon­tekst” (2021). Die ukrai­ni­sche Film­aka­demie klagt den Regis­seur nun wegen seiner “kos­mo­po­li­ti­schen” Iden­ti­fi­ka­tion an, da in Zeiten des Krieges nur eine ein­deutig natio­nale und national abgren­zende Posi­tio­nie­rung gerecht­fer­tigt werden könne. Der Regis­seur hält in einem offenen Brief (Face­book post) dagegen, dass diese For­de­rung “nazis­tisch” sei und daher Wasser auf die Pro­pa­ganda-Mühlen des Kremls. Es scheint sym­pto­ma­tisch für die auf­ge­heizte (Diskurs-)Lage, dass kleinste Ver­schie­bungen in der Wort­wahl größte Gräben auf­ma­chen und beide Seiten sich mit der Wort­wahl ihrer Polemik in ein fatales Dickicht von Kon­no­ta­tionen ver­stri­cken, die sie höchst­wahr­schein­lich nicht inten­dieren: So wird Loz­nitsa bezich­tigt, an einem Film­fes­tival in Nantes teil­zu­nehmen, dessen Titel “Von L’viv bis an den Ural” laute und somit impe­ria­lis­ti­sche Unter­töne anschlage, wäh­rend der eigent­liche Titel “Zwi­schen L’viv und dem Ural” rein geo­gra­phi­sche Hin­weise auf die Her­kunft der gezeigten Filme gibt. (https://russe.univercine-nantes.org/films-du-festival/) Und “Kos­mo­po­li­tismus” fun­gierte in den Jahren nach dem Zweiten Welt­krieg als Pro­pa­gan­da­waffe des sta­li­nis­ti­schen Anti­se­mi­tismus, und wenn die ukrai­ni­sche Film­aka­demie nun diesen Begriff reani­miert, um einen ukrai­ni­schen Regis­seur aus­zu­schließen, dann ist das zwar nicht “nazis­tisch”, wie Loz­nitsa, behauptet, aber es stellt eine direkte Ver­bin­dung her zwi­schen der Ukraine der Gegen­wart und dem Stalinismus.

novinki publi­ziert den Aus­schluss­text der ukrai­ni­schen Film­aka­demie in deut­scher Über­set­zung und Sergej Loz­nitsas Offenen Brief im Wort­laut im eng­li­schen Original.

_______

 

VÖLLIG INAKZEPTABEL: WARUM DER REGISSEUR SERGEJ LOZNITSA VON DER UKRAINISCHEN FILMAKADEMIE AUSGESCHLOSSEN WURDE

 

Das Ori­ginal ist ⇒ hier nach­zu­lesen: Абсолютно неприемлемо: за что режиссера Сергея Лозницу исключили из Украинской киноакадемии

Marina Nizhnik Samstag, 19. März 2022, 09:34

 

Die ukrai­ni­sche Film­aka­demie hat Sergei Loz­nitsa aus ihrer Mit­glied­schaft aus­ge­schlossen. Die Orga­ni­sa­tion hielt es für inak­zep­tabel, dass der Regis­seur wäh­rend des Krieges in der Ukraine am rus­si­schen Film­fes­tival “Von Lem­berg bis zum Ural” in Nantes (Frank­reich) teil­nehmen möchte. Die Fil­me­ma­cher erklärten die Ent­schei­dung auf ihrer Facebook-Seite.

“Am 24. Februar begann Russ­land einen voll­um­fas­senden Krieg gegen die Ukraine. Die Ukraine ver­tei­digt sich an allen Fronten, auch in kul­tu­reller Hin­sicht. Die Länder Europas und der Rest der Welt müssen sich ein voll­stän­diges und ein­deu­tiges Bild davon machen, was das Aggres­sor­land in der Ukraine tut. Aus diesem Grund ist jeder Ukrainer heute ein Bot­schafter seines Landes.

Eine beson­dere Ver­ant­wor­tung liegt nun bei den Spe­zia­listen der Krea­tiv­branche, die im Aus­land gut bekannt sind. Ihr Stand­punkt muss klar und unmiss­ver­ständ­lich sein.

Der Regis­seur Sergei Loz­nitsa hat wie­der­holt betont, dass er sich als Kos­mo­polit, als “Mann von Welt” ver­steht. Doch jetzt, wo die Ukraine um ihre Unab­hän­gig­keit kämpft, muss das Schlüs­sel­wort in der Rhe­torik eines jeden Ukrai­ners seine natio­nale Iden­tität sein. Und da darf es keine Kom­pro­misse oder Zwi­schen­töne geben.

Kürz­lich wurden die Filme von Sergei Loz­nitsa in das Pro­gramm des rus­si­schen Film­fes­ti­vals in der fran­zö­si­schen Stadt Nantes unter dem Titel “Von Lem­berg bis zum Ural” auf­ge­nommen. In Zeiten eines von Russ­land ent­fes­selten blu­tigen Krieges ist dies völlig inakzeptabel.

Die ukrai­ni­sche Film­aka­demie rief die inter­na­tio­nale Film­ge­mein­schaft auf, das rus­si­sche Kino zu boy­kot­tieren, zwi­schen ukrai­ni­scher und rus­si­scher Kultur zu unter­scheiden und sie nicht zu iden­ti­fi­zieren. “Es ist für uns wichtig, dass alle Mit­glieder der ukrai­ni­schen Film­aka­demie diese Posi­tion teilen und die Dinge beim Namen nennen und Klar­heit und Härte in ihren Über­zeu­gungen zeigen”, heißt es in der Erklä­rung. – Wir bitten die inter­na­tio­nale Gemein­schaft, Sergej Loz­nitsa nicht als Ver­treter der ukrai­ni­schen Kultur zu positionieren”.

Sergej Loz­nitsa ist bekannt für die Spiel- und Doku­men­tar­filme “Don­bass”, “My Hap­pi­ness”, “Las­ko­vaya”, “Maidan”, “Vic­tory Day”, “The Pro­cess”, “Aus­ter­litz”, “State Fun­eral”, “Babi Yar. Kon­text”. 2018 gewann der Regis­seur für seinen Film Don­bass den Preis Un Cer­tain Regard bei den Film­fest­spielen von Cannes. Im Jahr 2021 für seinen Film “Babi Yar. Con­text” wurde er beim Film­fes­tival von Cannes mit dem Son­der­preis der Jury für das Gol­dene Auge ausgezeichnet.

Ver­treter der ukrai­ni­schen Film­ge­mein­schaft kom­men­tierten die Nach­richt vom Aus­schluss Loz­nitsas aus der Ukrai­ni­schen Film­aka­demie. Einige von ihnen kom­men­tierten die Teil­nahme des Regis­seurs am Rus­si­schen Film­fes­tival bereits vor der Ent­schei­dung der Organisation.

Denys Ivanov, Pro­du­zent und Film­ver­leiher: “Ich war der Pro­du­zent von ‘Don­bass’ und habe die Kom­mu­ni­ka­tion mit dem Regis­seur nach dem Ende des Pro­jekts ein­ge­stellt. Ich hatte genug von seinem end­losen rus­si­schen Chau­vi­nismus gegen­über seinen ukrai­ni­schen Kol­legen und seinen Geschichten, dass die Ukraine ein geschei­terter Staat ist, die Ukrainer dumm sind, ukrai­ni­sche Jour­na­listen Idioten sind und die ukrai­ni­sche Kultur eng­stirnig ist.

(Ü: Susanne Frank)

 

_________

 

SERGEI LOZNITSA’S PUBLIC STATEMENT

 

Since last night, I have been recei­ving phone calls and mes­sages from fri­ends and col­le­agues all over the world, expres­sing their asto­nish­ment and asking me to explain what hap­pened to the Ukrai­nian film aca­demy. I have also been trying to figure this out.

On the 27th of February 2022, I published the fol­lo­wing statement:

“The war which Russia waged on Ukraine is an act of sui­cidal mad­ness, which will ine­vi­tably result in a col­lapse of the cri­minal Rus­sian regime. What we are wit­nessing now is the Battle of Good and Evil, of Truth and Lies, a truly biblical event. Ukraine will prevail!

I’m also deeply sho­cked by the appa­rent lack of reso­lu­tion dis­played by a lot of insti­tu­tions, public figures and govern­ments, who are in a posi­tion to help the cause of the Ukrai­nian people not only with their words, but also with their prompt and decisive actions. The ter­rible drama which is unfol­ding now is, to a large extent, the result of the hypo­cri­tical poli­cies of appeasing the monster, of doing busi­ness with Russia. For years, Wes­tern poli­ti­cians have been loo­king away from the crimes com­mitted by the Rus­sian regime in Chechnya, Georgia, Crimea, Don­bass and other regions of Europe and the world, and making com­pro­mises, based on the poli­tics of “prag­ma­tism”. I think it’s time for the inter­na­tional com­mu­nity to wake up, to learn its lesson and to defeat the Rus­sian monster.”

I left the Euro­pean Film Aca­demy, because their first state­ment, published a few days after the begin­ning of the war, was too neu­tral, toothless and con­ci­li­a­tory towards the Rus­sian aggres­sion. They did not even have the cou­rage to call the war a war.

Over the past days and weeks, I have been busy explai­ning to various inter­na­tional news out­lets and jour­na­lists from Europe and the US the causes and the essence of the war, urging the inter­na­tional com­mu­nity to join in the struggle against the Rus­sian aggres­sion; I have been par­ti­ci­pa­ting in num­e­rous cha­rity scree­nings of my films “Don­bass” and “Maidan”, the pro­ceeds of which are used to sup­port Ukraine; I have been evacua­ting people from Ukraine and hel­ping refugees.

In the tra­gedy of war, I firmly believe, that one must keep their common sense about them. I am against the boy­cott of my col­le­agues, Rus­sian film­ma­kers, who are spea­king out against the crimes of Putin’s regime.

I was asto­nished to read of the Ukrai­nian film academy’s decision to expel me for being a cos­mo­po­lite. Trans­lated from Greek, the word “cos­mo­po­lite” means “citizen of the world”. The first person who pro­claimed himself to be a cos­mo­po­litan was the ancient Greek phi­lo­so­pher Dio­genes. The stoic phi­lo­so­pher Zeno, as well as Emma­nuel Kant, Vol­taire, Diderot, Hume and Jef­ferson all con­sidered them­selves to be cos­mo­po­li­tans. Since the 18th cen­tury the defi­ni­tion of a cos­mo­po­litan has been used to describe a person open to new ideas and free from cul­tural, poli­tical and reli­gious pre­ju­dices. It is only during the late Sta­li­nist era, from the onset of the anti­se­mitic cam­paign unleashed by Stalin bet­ween 1948 and 1953, that the term acquired a nega­tive con­no­ta­tion in Soviet pro­pa­ganda discourse.

By spea­king out against cos­mo­po­li­ta­nism, the Ukrai­nian “aca­demy mem­bers” employ this very dis­course invented by Stalin, based on hatred, denial of freedom of speech, advo­ca­ting coll­ec­tive guilt and for­bid­ding any mani­fes­ta­tions of indi­vi­dua­lism and indi­vi­dual choice. Or are the “aca­demy mem­bers” simply against the values of Dio­genes, Zeno, Kant and Vol­taire? Are they against the values, which form the foun­da­tion of the cul­ture and society of con­tem­po­rary Europe, a place they claim they are so despe­rate to belong in? I feel the need to give such a detailed defi­ni­tion and back­ground of the notion of “cos­mo­po­litan”, as out­side of the former Soviet empire it is only pro­fes­sional Sovie­to­lo­gists who are aware of these connotations.

Tea­chers of Rus­sian from the uni­ver­sity of Nantes (France) hold an annual fes­tival of films pro­duced in the count­ries formed after the col­lapse of the USSR. The fes­tival is financed by the uni­ver­sity. I found out about this fes­tival from the state­ment of the Ukrai­nian film aca­demy. I have cont­acted the orga­nisers of the fes­tival and they informed me that the “aca­demy mem­bers” and the Ukrai­nian “cul­tural com­mu­nity”, in prin­ciple, sup­port the decision to hold the fes­tival, only they demand that all the films in the festival’s pro­gramme are replaced by films pro­duced in Ukraine or films about Ukraine. I quote: “…we pro­pose to replace the films of the entire pro­gram with films pro­duced in Ukraine or about Ukraine, thus deli­mi­ting our cul­ture from Rus­sian cinema…”

When the fes­tival orga­nisers refused to meet the demands of the “aca­demy mem­bers” they were ver­bally atta­cked and sub­jected to a tor­rent of abuse from the Ukrai­nian “cul­tural com­mu­nity”. The slogan of this year’s fes­tival is “Entre Lviv et l”Oural”, which means “Bet­ween Lviv and the Urals”. It is not “From Lviv to the Urals”, as the “aca­demy mem­bers” erro­n­eously trans­lated from French.

“Nowa­days, when Ukraine is fighting for its inde­pen­dence with all its might, the key con­cept in the rhe­toric of every Ukrai­nian should be his national iden­tity,” – reads the mes­sage published on the Ukrai­nian film academy’s Face­book page. So, it is not the civil and poli­tical stand­point of every citizen of the country that mat­ters; it is not the aspi­ra­tion to unite all the freedom loving and free-thin­king people of the world against the Rus­sian aggres­sion; it is not the crea­tion of an inter­na­tional effort of all demo­cratic count­ries in the world to win this war; it is the “national iden­tity” that mat­ters most. Unfort­u­na­tely, this is Nazism. A gift to Kremlin pro­pa­gan­dists from the Ukrai­nian film academy.

The “aca­demy mem­bers” demand that the inter­na­tional com­mu­nity “does not posi­tion me as a repre­sen­ta­tive of the Ukrai­nian cul­tural sphere”. Never in my life have I repre­sented any com­mu­nity, group, asso­cia­tion or “sphere”. Ever­y­thing I say and do has always been and always will be my own indi­vi­dual state­ments and actions.

I am and will always be a Ukrai­nian filmmaker.

I sin­ce­rely wish for ever­yone to remain sane during this tragic time.

Sergei Loz­nitsa

March 19, 2022